Een heel mooi
stukje in een boek over meditatie van Stephan Bodian (Meditation for Dummies) beschrijft
hoe ‘het bezielde, meerdimensionale’ en het ‘gewone’ op elkaar inwerken wanneer
je (meditatief) regelmatig even stilstaat in het leven.
Hij legt uit:
In het dagelijks leven doe je ervaringen op, beweeg je je, ontwikkel je je op het horizontale vlak. Tegelijkertijd, bestaat er ook een verticale dimensie, die vaak het spirituele wordt genoemd.Stilstaan ( in meditatie of anderszins) zorgt ervoor dat je je bewust kan zijn van wat er op dat snijvlak in het hier-en-nu allemaal aan keuzemogelijkheden voorhanden zijn.
Dat klinkt heel
abstract, natuurlijk en is misschien nog steeds lastig voorstelbaar als je daar
in sociaal mentaal-emotionele zin geen ervaring mee hebt.
Maar……. we hebben
bijna allemaal wel eens boodschappen gedaan in een grote supermarkt en… daar
werkt het net zo!
En ook daar
zal een leefstijladviseur mensen die graag gezonder willen leven zonder daar
een fortuin aan kwijt te zijn, om anders
boodschappen te doen en…vaker stil te staan.
Waarom?
Nou, er bestaat zoiets als supermarktverkooppsychologie.
Nou, er bestaat zoiets als supermarktverkooppsychologie.
Alle merkartikelen, die duurder zijn (omdat er meer reclame voor gemaakt wordt, wat veel geld kost en omdat ze in aantrekkelijke glanzende veelkleurige (en dus duurdere) verpakkingen zitten) bevinden zich op ooghoogte en op grijphoogte.
Lekker makkelijk pakken dus, voor wie met enige haast, al dan niet een lijstje afwerkend, een karretje voortduwt over het horizontale vlak van de winkelvloer.
Hoe meer er aan een
product gedaan is, van ingewikkelde groei-,
preparatie- en bewerkingsmethoden, tot
verpakking en marketing, hoe meer het ‘voor het grijpen’ wordt opgesteld.
Maar ja, de
meeste van die ver doorbewerkte kant-en-klaar producten, bevatten vaak meer ingrediënten
die als snel een belasting voor je gezondheid vormen, zoals suiker, zout en vet,
maar ook resten van bestrijdingsmiddelen en medicijnen.
Dan loont het, om
de verticale dimensies van een
supermarktrealiteit eens wat beter te gaan verkennen. Je kunt je niet bukken om
iets uit het onderste schap te halen, terwijl je je blijft voortbewegen! En ook
kun je je niet op je tenen uitrekken om naar het bovenste schap te kunnen reiken.
Je moet even pas op de plaats maken.
Die verticale
dimensie van de supermarkt, was er altijd al, maar je was je er niet van
bewust, zolang je vooral bezig was met opschieten en je lijstje zo snel
mogelijk afwerken voortgaand op het horizontale vlak.
Maar nu je net iets bewuster, gezonder en tegelijkertijd economisch wilt leven, gaat er een wereld aan alternatieve mogelijkheden voor je open door even erbij stil te staan en je lichaam en geest net even wat anders te gebruiken.
Maar nu je net iets bewuster, gezonder en tegelijkertijd economisch wilt leven, gaat er een wereld aan alternatieve mogelijkheden voor je open door even erbij stil te staan en je lichaam en geest net even wat anders te gebruiken.
Zelfs als je niet
in een supermarkt bent, maar op een werkvloer of in gezinsverband, kun je ook opmerken
dat er andersoortige waren (waarden) bewust door mensen op jouw ooghoogte
worden gelegd, bedoelt om gemakkelijk te (be-) grijpen.
Er zijn bijzonder
veel boodschappen in omloop die op het inhoudsniveau glanzend en veelkleurig uitgevent
worden, verpakt in mooie plaatjes, woorden en beloftes., met de bedoeling dat jij ze ook snel en misschien
wel gedachteloos in je karretje stopt. Met jouw belang voor een lang en
gelukkig leven hoog in het vaandel ? Hmmm…. dat staat niet altijd zonder meer voorop.
En je zou kunnen zeggen ‘daar is niets mis mee, iedereen doet dat toch’?
Wat kan dat nou voor een kwaad?
Maar ja…. mentaal
sociaal emotioneel bewust leven, dat doet niet iedereen, met allerlei
schadelijke gevolgen voor de kwaliteit van leven, voor henzelf en het totale sociale
eco-systeem.
Want wat zit er eigenlijk in die boodschappen die zo hoog opgetast worden op de schappen van het leven?
Wat is de herkomst? Zijn ze wel organisch geproduceerd (uit eigen duurzame ervaring) ? Wat is eigenlijk het gehalte aan waarheid dat erin zit? Wat zijn er aan kunstmatige toevoegingen (hele leugens en halve waarheden) aan toegevoegd? Hoe lang zijn ze houdbaar? Hoeveel moeite doet de producent om mij met woorden te overtuigen van de waarde? Kan ik het proeven, voelen, ruiken, bekloppen om me van de versheid te overtuigen?
Want wat zit er eigenlijk in die boodschappen die zo hoog opgetast worden op de schappen van het leven?
Wat is de herkomst? Zijn ze wel organisch geproduceerd (uit eigen duurzame ervaring) ? Wat is eigenlijk het gehalte aan waarheid dat erin zit? Wat zijn er aan kunstmatige toevoegingen (hele leugens en halve waarheden) aan toegevoegd? Hoe lang zijn ze houdbaar? Hoeveel moeite doet de producent om mij met woorden te overtuigen van de waarde? Kan ik het proeven, voelen, ruiken, bekloppen om me van de versheid te overtuigen?
Er even bij
stilstaan en de alternatieven even rustig overzien als je best interesse hebt
in een type boodschap.
Even naar een zo hoog mogelijk perspectief reiken en/of je even heel klein en laag maken…levert meer op dan een beetje extra lichaamsbeweging. Duurzamere inzichten en langer, op natuurlijke wijze, houdbare waarheden.
Regelmatig even
stoppen dus en andere niveaus van de boodschappen in het hier en nu verkennen,
is wat ik heel heilzaam noem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten